Saturday, April 16, 2011

perjalanan

kul 12 lbh, sedang membeku dalam sani ekspres, playback drama td. hampir tertinggal bas, kalo tak burn je RM45.50 aku. teksi nye pasal la ni.. lewat..! tak padan aku baya spuloh hinggit.

"jalan jem la dik"

sabau je la. selamat nek bas. tetido jap. tercelik balik, sekilas pandang screen phone, 1 message received, show > 'kenapa kecoh2?' adoi~ ape ni. ayt cari gado tol. time ati nga tak brape sihat ni, ada plak yang carik pasal. dlm kepala cume pikir 3 pekara penting je skrg. ayah operate, design masih tak bepijak di bumi yang nyata lagi, tesis dabel triple ntah kemane. dpt msj mcm ni, sentap jugak~
"kenapa kecoh2?"
"kecoh2?"
"thanks"
"gud luck"
"mean wat?"
"positive ok, ada peluang lagi. jgn stress2"
"I'm ok, nt really stress, but i stressed wen people dont knw wat she talk about! so thanks by anyway.. hope u success 2!"

ahh.. banyak benda lagi la aku nak pikir~ orang tgh berapi jgn disimpah minyak. naye je kang. *malas nak reply~* actually aku tahu dari mula sampai last ape yang berlaku ari tu. aku salah? memang tak laa....!aku kecoh? tak rase nye. aku memang suka bercerita. tapi aku tak suka bercerita pasal orang. kalo pasal diri sniri suke la. adoi la punn~

tetiba ter-panas hati plak. takde orang lain la ni.. aku cool kan diri walopun time tu dalam bas temperature nye macam nak bekukan ayam untuk di eksport ke luar negara. syial. aku tahu makhluk mane yang buat cerita tak betol ni. aku plak yang kene. haram jadah tol.. da lame jgk tak menyumpah seranah ni, abes kat kat wall facebook pon aku g sumpah. last aku menyumpah kat situ time nga handle 1 program fakulti taun lepas. hilang kesopan santunan ayat aku. phew~ 

dalam kol 3 pagi, tetido. celik je mate, bas berhenti kat traffic light. kelip-kelip mate tengok signboard belah kiri jalan. ahhh... terlepas dah tempat yang aku sepatut berhenti. terlajak jauh plak tu haish.. call akak mintak amik kan kat kuala je. di stesen bas kuala terengganu.
ni bas pebret aku.. hehe
intai-intai beg kat bawah bas. takde. gi belah sane plak. takde...! adoi~ laptop aku. ni keje gile yang aku penah wat. sebelom ni tak penah-penah nak tinggal lappy kat bawah. sudah..! 

"cari ape?"
"beg sy, tadi letak kat sini"
"memang sepatut turun sini ke?"
"tak, sy telajak. tetido tadi pakcik.."
"oo.. tadi ramai yang turun2 tepi jalan. betol ke letak sini tadi?" *cuak.. beg aku mane...?
"betol la pakcik" *pakcik tu tengok muka aku
"eh adik yang nak turun kat marang tadi ke? pakcik da pindahkan beg adik ke belah kiri sane tadi, sebab nanti senang nak amik..."

*berlari ke belah sane plak. fuhh.. lega. beg ijau aku ada kat sane la :D siyes pakcik ni buat lawak seram seawal 4 pagi. huhu.. walopun screen lappy aku separuh je, aku tetap sayang kan beliau sebab da banyak berjasa. terima kasih ya Allah... 

------x------x------x------

balik uma, kaco mak tido sampai beliau tejage. pas mak bangun, aku p sambung tido :) lena di ulit mimpi~ tapi tak ter-mimpi Q plak pagi nih. huhu... tiba-tiba tedenga bunyi budak menangis.. ish ape ni.. kaco btl la.. 

"tanak g skolahhhhh la hari ni bu...!"

mimi...?

"hari ni mokna antakan mimi g skolah ye.."
"mokna balik ke bu?"

*sengaja tarik selimut tutup muka~

"moknaaa.......!"
"hmm... ape..? knape tanak g skolah ni?" *padahal lam hati melompat lompat da, siyes rindu si pau ni...!
"mokna anta kan mimi g skolah eh" sambil tarik selimut. 
"monnaaa..."eh, si kecik jannah pun da bagun.. hmm.. ter-lepas gak rindu~
"ok, g siap-siap, nanti kejutkan mokna balik eh"

*senyum kambing

"moknaaa...! jom la"
hehe.. jom ke sekolah...!
------x------x------x-----x-----

ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. ayah da siap di-operate. sedih je tengok muka ayah. huhu.. tapi time aku tulis entri ni ayah da bole klua dari ward. alhamdulillah... di wad 6A/multidisiplin pembedahan lelaki,

"ubat ni dari pagi tak gerak-gerak pun naa. da bg tau adik tu.. datang betul kan. pastu hilang. datang adik yang lain plak, tuka tiub, same je. tak jalan jugak, lepas tu terus sume klua tak masuk-masuk da"
"ye ke? jap nak g panggil kan balik, ape la diorang ni"

diorang lepas kat adik-adik praktikal je buat. kat wad bedah plak tu. haish~ bahaya betul la.

"dik, ni tolong tengok kan ayah saye nye ubat ni tak masuk la, da klua darah plak kat tempat jarum tu"
"ye ke? jap g kami tengok ye.." *yeke yeke, padahal ko bengang tadi ubat tu still tak masuk, pastu klua, ko tak masuk-masuk balik. sib baik comel-comel korang ni

sambil diorang betulkan tiub tu, aku duduk kejap. eh, ada makcik plak kat blakang. pusing. senyum. dia senyum balik.

"ni ayah ke?"
"haah.. ni anak makcik ye.. operate ape ni, da bape hari kat sini ni.." *senyum~ ter-peramah plak aku hari ni.. hehe. bersoal jawab, tanya kabar.. orang dekat area aku jugak ghupenye. paling klaka dia tanye ni taw
"anak ni mesti belom amik SPM lagi kan"
"eh.. takde la.. da amik da makcik.. da dekat 6 taun lebih da.." *senyum, tapi lam hati, haish~
------x------x------x------x------




No comments:

Post a Comment