Friday, March 25, 2011

03/06/08

masih segar dalam ingatan walaupun kejadian ni berlaku 3 tahun yang lepas..

03/06/2008
06.45 a.m :
"naa bangun, kate nk g pasar.. nanti terlambat"
"yee.. bangun da ni, ak kejap je siap, ko tu.. g la mandi dulu"

07.00 a.m :
kemas-kemas belah dapur umah
"oii naa, siap la, nanti ak lewat nk g keje"

dalam ati: cantik nye, akak aku sorang ni, nak g keje pun beria nak pakai cantik-cantik.. memang dari kecik lagi jue macam ni.. dia la akak yang ajar aku iron baju sebelum ke sekolah (tak macam akak aku lagi sorang, suke dera aku, pukul aku.. huhu, tanak ingat, kecik-kecik dulu punye citer.. besar-besar ni dia da tak berani pukul aku, hehe :D) jue jugak yang banyak ajar aku melawa, ajar aku pakai tudung, marah aku masa darjah 5 sebab gi kedai tak pakai tudung (alhamdulillah, lepas kene basuh ari tu, aku lekat bertudung sampai sekarang, time kasih jue) eh.. sambung citer tadi,
                
07.45 a.m : kat pasar
"jue, ko nak beli ape?"
"pebret aku la, nasi kerabu"
"ok, jom"
"naa, ak nak beli jagung ni, nak bawak kat mak, mak suke makan kan"
"nnti ayh kite bli kan nasi kerabu"
"nak beli kuih jap, bleh makan smbil2 wat keje nanti, eh cpt la.. nnti ak lewat"

kat meja makan, masa tu tinggal aku, ayah dan jue je... yang lain sume ke mane tah.. sambil makan sambil buat lawak macam biase.. jue buat lawak sampai ayah gelak terkeluar air mate.. rindu nye saat tu... kalo la boleh pusing balik roda mase kan, lame jugak borak-borak, melawak, pastu jue cakap nak siap-siap g keje.. 

manis berbaju kurung sifon hitam, kain batik, tudung hitam.. dan yang pelik jue beria-ria nak pakai stoking, katanya "kain ni kan belah depan, nnti brenti kat traffic light tade la seksi sangat" dan beliau juga pakai armsock, agak pelik sebab bukan kebiasaan beliau, ahh.. pape je la


(+-) 8.45 a.m :

aku kluarkan moto jue, start, panaskan enjin jap
"naa, aku da cantik tak ni?"
"dah cantik"
"betul? ok tak ni?'
"betul, gi la cepat, tadi sebok sangat lambat la, ape la"
"yela2, ak nak g la ni.. ak da cantik kan..?"
"yeee... da cantik.. gi la"

lame dia pandang aku

"weh, g la cepat, da ok, cantik.. g cepat"
"k lah, aku g dulu.. bye naa"
"bye, elok-elok.." sambil lambai-lambai tangan

kalo aku tahu maksud tersirat 'aku da lewat ni' sumpah aku takkan cakap 'gi la cepat'  astaghfirullah...

lebih kurang jam 9.45a.m (lebih kurang) dapat panggilan dari mak.. jue accident.. kami bergegas ke hospital.. sampai kat sana, mak da ade kat tempat menunggu wad kecemasan.. mak cakap jue baru je lepas antar jagung kat mak, tak lame lepas jue gerak, mak dapat call cakap jue acident..

astaghfirullah.. 

jue akak yang paling rapat ngan aku, beza umur pun 2 tahun je.. lepas doktor bagi rwtn kecemasan, keadaan jue sedikit stabil.. not really, agak tipis~~ masa tengah cuci-cuci darah, doc bagi masuk.. sekali tengok, murah je air mata ni mengalir... ya Allah.. berat nya ujian-Mu keatas keluarga ku, dan jue.. darah tak berhenti-henti mengalir walaupun masa tu nurse tengah cuci ngan air paip (aku sebut pipe je sbb tak tahu nama alat tu) astaghfirullah.. pilu hati.. kita yang tengok macam ni, tak dapat nak bayang kan macam mana jue rasa time tu.. tapi jue da koma masa tu.. nafas macam berat naik turun.. ak berjanji kat diri sendiri, aku nak tangguh study sbb nak jage jue.. 

Hampir separuh hari dalam wad kecemasan, tengah malam tu jue dipindahkan ke ICU.. kami sekeluarga berkampung kat luar wad.. yang ada anak kecik je balik rumah sebab kanak-kanak tak dibenarkan berada kat kawasan ICU. tengah-tengah malam jue ditolak keluar lagi dari ICU, ke operation room.. menurut doc, tulang pinggul retak, tulang-tulang banyak patah, dan paling teruk tempurung kepala retak, terserpih.. yang luka tu takyah cakap la.. berbalut sana sini, ya Allah.. kami hanya mampu berdoa berdoa dan berdoa je time tu, akak-akak abg-abg yang jauh semua dah ada berkumpul kat hospital time tu

Selama 3 hari jugak aku tak balik rumah langsung, jadi antara penunggu setia di wad tersebut, setiap kali dapat peluang masuk, aku terus terjah, dengan harapan aku nak tengok jue bukak mate, buat lawak macam dulu (arwah memang suke buat lawak, even time sakit), aku rindu sinar mata tu, senyuman tu... tapi harapan hanya tinggal harapan, takde respon. time bace yaasin aku akan pegang tangan jue, jugak dengan harapan die mampu untuk gerak-gerak kan jari ke, tapi jugak no respon. aku cube bercakap-cakap dengan jue, sbb orang koma still akan dengar apa yang kite cakap kan, dan ada respon..! ak nampak air mata jue mengalir.. ya Allah.. aku lap air mata jue dan aku turut menangis.. dan akhirnye aku tak tahan lagi duk dalam tu, lari keluar

Akhirnya tepat 10.30p.m, khamis malam jumaat, 06/06/08, jue menghembuskan nafas yang terakhir setelah 3 hari koma, al-fatihah...


------x------x------x------x-----


oh ya, gamba kat atas, arwah pakai baju tu time accident, menaiki moto tu jugak-skuter putih. beria-ria nak moto putih, mak cakap amik merah la, tanak.. nak putih jugak, hmm.. baru sebulan je moto tu mak beli.. dan sampai sekarang ak jugak tak bleh bawak moto tuk ulang alik ke kelas (tapi aku naik je, mak tak tahu)..  semoga arwah tenang di sana.. al-fatihah

ok, aku da tak mampu menaip lagi..              

3 comments:

  1. cannot imagine if one of my family dah xde...sedih

    ReplyDelete
  2. hargai orang-orang tersayang yang masih berada di sekeliling kita :)

    ReplyDelete